Knopenschilderijen Heleen Rooks te zien in Lichtenvoordse bieb
Categorie Tentoonstelling
Terug

Knopenschilderijen Heleen Rooks te zien in Lichtenvoordse bieb

De aankomende weken exposeert Marianumdocent Heleen Rooks haar knopenschilderijen in de Lichtenvoordse bibliotheek. De expositie is tijdens openingsuren van de bieb te bekijken.

Heleen Rooks
Als docent beeldende vorming van de Lichtenvoordse vestiging van Scholengemeenschap Marianum heeft ze al veel jongeren hun talenten op creatief gebied laten ontdekken. Ook in de ontwikkeling van ontwerperstalenten voor het jaarlijkse corso speelt Heleen een belangrijke rol. Maar… zelf is ze natuurlijk ook meer dan creatief. Enige tijd geleden nam ze deel aan het programma ‘De Nieuwe Vermeer’, met een schilderij, gemaakt van knopen. “Voor opdrachten voor school struin ik vaak Pinterest af voor inspiratie: bijzondere technieken in combinatie met bijzondere materialen of juist hele eenvoudige materialen. Daar kwam ik afbeeldingen tegen van werken gemaakt van knopen. Een bijzondere verwerking van een alledaags gebruiksvoorwerp. Iets wat normaal over het hoofd gezien wordt staat in één keer in de hoofdrol, en hoe. Er waren een aantal afbeeldingen voorbij die wel heel fraai waren, maar waardoor ik de uitdaging voelde om ook eens te proberen zoiets te maken”, aldus Heleen. “Ik ben zowel voor tekenen als handvaardigheid bevoegd en hoe mooi is het dan dat je de vaardigheden die bij de afzonderlijke expertises tegenkomt, kunt combineren in één. Maar ja, de uitdaging is er wel, maar niet het benodigde materiaal. Gelukkig is er Marktplaats. Goed speuren leverde mooie partijen met knopen op. Daarnaast zijn er in verschillende kringlopen ook goedkoop zakjes en potjes met knopen te vinden. Kom je met mensen in gesprek over je fascinatie voor een dergelijke techniek, dan blijkt er in menig huishouden nog een oud blik of een oude doos vol met knopen te staan”, vertelt ze enthousiast.
Het eerste probeersel was een afbeelding van Frida Kahlo, een kleurrijke bekende schilderes, bekend om haar doorlopende wenkbrauwen en vooral haar kleurrijke kleding en bloemen in haar haar. Bij het maken van dit werk kwam Heleen er al snel achter dat ze daar veel meer verschillende groottes en kleurnuances voor nodig had. Bij een schilderij voeg je iets van een andere kleur toe voor een kleurverloop. Bij dit soort werk zul je al je knopen van een bepaalde kleur moeten sorteren op de verschillende tinten voor lichte plekken in een vorm of juist de schaduwen. Veel werk zit er dus in het sorteren van een grote hoeveelheid knopen. “Voor een schilderij zoek ik een passende afbeelding die ik groot laat uitprinten en met verdunde houtlijm op een triplex plaat aanbreng. Hierover heen plak ik met montagekit de knopen. Dit gaat op verschillende manieren, naast elkaar, dakpansgewijs of juist random; afhankelijk van de structuur die je wilt suggereren. De plaat ligt vlak terwijl je het werk maakt. Dat zorgt ervoor dat je tussendoor vaak foto’s maakt om te bekijken of je bijvoorbeeld een kleurverloop juist hebt gemaakt of de blik in ogen goed getroffen hebt”.
Na Frida Kahlo volgde het ‘Meisje met de parel’ van Johannes Vermeer en ‘Vrouw met vogel op de schouder’. Het ‘Meisje met de parel’ was voor Heleen aanleiding om zich op te geven voor ‘De Nieuwe Vermeer’. Een TV-programma van omroep Max waarbij het er om ging om een eigen interpretatie van een verdwenen werk van Vermeer te maken. Heleen mocht door naar de masterclass en uiteindelijk de finale. Geen winnaar maar wel een supergave ervaring rijker. “En een mooi schilderij waar mijn man, mijn dochter en haar partner in Middeleeuwse kleding stonden afgebeeld”, voegt ze lachend toe.
Daarna volgde een werk van Johan Kerstens en een Delftsblauwe versie van een beeld dat ze bij een tuincentrum tegenkwam. En de plannen voor volgende werken zijn in de maak! Elk werk vergt ongeveer 30 a 40 uur werk. Het werk voor ‘De Nieuwe Vermeer’ naar schatting 80 uur.
Heeft iemand interesse in één van de werken dan mogen ze contact met Heleen opnemen en aangeven hoeveel het hun waard is. De contactgegevens van Heleen zijn verkrijgbaar in de bibliotheek. “Echte liefhebbers zien de energie en werk die er in gestoken is”, aldus Heleen.

Helaas zijn er geen datums meer beschikbaar.